مشهد گردی

باغ ملی مشهد

شهر مشهد مقدس، از جمله مقاصد گردشگری برتر ایران به شمار می‌رود. اغلب افراد در سفر خود به مشهد، پس از زیارت حرم امام رضا (ع)، مایل هستند تا از جاهای دیدنی مشهد و جاذبه‌های طبیعی همچون شاندیز، کوهسنگی و طرقبه نیز دیدن کنند.

باغ ملی مشهد از جمله پارک‌های مشهد به شمار می‌رود. این بوستان در مرکز شهر قرار دارد؛ موقعیت مناسب این پارک، دسترسی به آن را بسیار راحت کرده است. علاوه بر این، باغ ملی مشهد، اولین پارک شهر مشهد محسوب می‌شود که جذابیت آن را دو چندان می‌کند.

باغ ملی مشهد کجاست؟

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت (نمایش روی نقشه)

اغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) قرار دارد. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شد. نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر، باعث شده بود تا این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

گسترش شهر مشهد و همچنین احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف آن، سبب شده است تا باغ ملی، جایگاه ویژه و برجسته خود در میان مردم شهر مشهد را از دست بدهد؛ با این حال، این پارک همچنان به خاطر قدمت خود دارای اهمیت بالایی است و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.

باغ ملی مشهد درست در میان یکی از شلوغ‌ترین مراکز مسکونی و تجاری این شهر قرار دارد. همین امر، آن را به مکانی ویژه در این منطقه تبدیل کرده است. سرسبزی و زیبایی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های شلوغ مشهد، پناهگاهی موقت برای بسیاری از افرادی است که از خیابان‌ها و بازارهای اطراف عبور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در این بوستان، نفسی تازه کنند.

از جمله مراکز مهمی که پیرامون این باغ قرار دارند می‌توان به بیمارستان آریا، بازار خیابان جنت، کتاب‌فروشی آستان قدس رضوی، مجتمع تجاری جنت (ارگ)، شعبه مرکزی بانک ملی مشهد و مهمانسرای جوادالائمه (ع) ارتش اشاره کرد.

تاریخچه باغ ملی مشهد

روایت‌های مختلفی در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد در دست است؛ هر چند با نگاهی به کتب و اسناد تاریخی، می‌توان متوجه شد که این باغ یک ملک خصوصی بوده است. در ابتدا، حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار این باغ را در دست داشته‌اند. آن‌ها از این باغ به‌عنوان تفرجگاه و استراحتگاه خود استفاده می‌کردند.

در سال ۱۲۸۰ شمسی، مظفرالدین شاه قاجار، این باغ را به حاج کاظم ملک‌التجار اهدا کرد. سند این فرمان نیز در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد. پس از حاج کاظم، این ملک به فرزند ارشد وی یعنی حاج حسین ملک رسیده است. حاج حسین ملک، از جمله نیکوکاران برجسته شهر مشهد به شمار می‌رود؛ وی، در سال ۱۳۴۰ شمسی، این باغ را برای استفاده عموم مردم، به شهرداری مشهد واگذار کرده بود.

روایتی دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که برخی از مسئولان شهر مشهد در آن زمان، از اینکه این باغ در اختیار حاج حسین ملک است، ناراحت بودند. آن‌ها او را وادار کردند تا این ملک را به شهرداری بدهد. حاج حسین ملک نیز این باغ را به شهرداری واگذار کرده بود. شهرداری نیز با نصب تابلویی در این باغ از حاج حسین ملک تشکر به عمل آورده است.

امکانات تفریحی و رفاهی در باغ ملی مشهد

در باغ ملی مشهد، می‌توان سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور را دید. برجسته‌ترین تندیسی که در این مکان وجود دارد، مجسمه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند برجسته ایرانی است. این مجسمه در ورودی پارک قرار دارد و نماد باغ ملی مشهد به شمار می‌رود.

در گذشته، مساحت باغ ملی بیش از ۴۰ هزار متر مربع بود. با این حال، دخل‌وتصرف‌هایی در آن صورت گرفته بود. از همین رو، مساحت باغ ملی امروزه در حدود ۲۶,۰۰۰ متر مربع است.

در نقاط مختلف باغ ملی مشهد، وسایل بازی ویژه کودکان وجود دارد و کودکان می‌توانند در حین استفاده از هوایی دلنشین و باصفا، به تفریح و بازی بپردازند. علاوه بر این، امکانات و تجهیزات ورزشی نیز در این بوستان تعبیه شده است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

با این حال، نبود پارکینگ مناسب برای خودروها، از جمله معضلات این پارک به شمار می‌رود. افرادی که با خودرو به باغ ملی می‌آیند باید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند و پیدا کردن جای پارک بسیار مشکل است.

درختان سرسبز چنار و سپیدار در کنار فواره‌ها و گل‌کاری‌ها، فضایی بسیار دلنشین و باصفا را شکل داده است؛ مطمئنا کسانی که از شلوغی شهر خسته شده‌اند، می‌توانند در این بوستان استراحت کنند و نفسی تازه بگیرند. در مجاورت باغ ملی نیز هتل‌هایی متعددی وجود دارد که از بهترین آن‌ها می‌توان به هتل‌هایی همچون درویشی، قصر، الماس و الماس ۲ اشاره کرد.

قیمت بلیط، ساعت کار و زمان پیشنهادی بازدید از باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد، از جمله پارک‌های عمومی و جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی در مشهد به شمار می‌رود و نیازی به پرداخت ورودی برای آن نیست. علاوه بر این، این پارک ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای لذت بردن از امکانات داخل آن وجود ندارد. باغ ملی مشهد همیشه زیبا و باصفا است؛ با این حال، کسانی که علاقه‌مند به ورزش صبحگاهی هستند، می‌توانند در صبح به این بوستان بیایند و از هوای صاف آن لذت ببرند.

کسانی که در بازارها و خیابان‌ها گردش می‌کنند نیز می‌توانند در روزهای گرم و به هنگام ظهر، به خنکای درختان چنار باغ ملی پناه ببرند. بعدازظهر نیز بهترین زمان برای عکاسی در کنار تندیس‌ها و مجمسه‌های مختلف این پارک به شمار می‌رود. علاوه بر این موارد، شب‌نشینی را در باغ ملی مشهد نیز نباید از دست داد؛ از همین رو، زمان بازدید از باغ ملی مشهد، بستگی به خود شما دارد.

پوشش گیاهی باغ ملی مشهد

بیشتر درختان باغ ملی مشهد، درختان کاج و چنار هستند. با وجود اینکه حدود نیمی از وسعت اولیه این باغ از بین رفته است، همچنان درختان کهنسالی در آن وجود دارند. برخی از درختان بلند چناری که در باغ ملی مشهد وجود دارند، قدمت‌شان به بیش از صد سال می‌رسد. یکی از قنات‌های قدیمی شهر مشهد یعنی قنات رکن‌آباد از مرکز این بوستان می‌گذرد و درختان و گل‌کاری‌های متنوعی که در سراسر این پارک انجام شده است را آبیاری می‌کند.

No comments yet! You will be the first one to comment.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *